Eksklusive produkter øker
Fagmannen forteller at der etterspørselen tidligere har vært størst innen små enheter, altså tradisjonell belegningsstein, har spesielt privatforbrukere vist en veldig interesse for store produkter de siste årene. Denne utviklingen, og viljen til å kjøpe belegg med et mer eksklusivt preg, som store, noe mer påskostede heller, øker.
– For deg som er opptatt av produktene må det være kjekt?
– Ja, og vi har reflektert over hva årsaken er. Noe handler nok om at arealene i gårdsrom og hage går ned, samtidig som oppmerksomheten og interessen for hage er økende. Tidligere var det nok vanlig å innrede bare en del av hagen sin. Når arealene minker og interessen øker ser vi at kundene tilrettelegger hele hagen. De deler uterommet inn i soner som utekjøkken, utestuer, areal for lek og for dyrking av grønnsaker, frukt og bær. Når private tar hele hagen i bruk, går det like store menger belegg, selv om hagene er mindre, forklarer Jan Herbert Sandsmark.
Når hagearealet ikke lengre er så stort som i eldre hager, er det enklere å investere i mer kostbare element. Skal du bare legge 15 kvadratmeter heller, får ikke prisen per kvadratmeter så stor betydning som i store areal.