Tiltak mot miljøfarlig veivann

I kronikken «Miljøgifter skylles ut med vaskevannet og ut i naturen» beskriver seniorforsker NIVA, og førsteamanuensis II NMBU, Sondre Meland, det problematiske ved forurensing forårsaket av tunnelvasking.
4561
Tekst: Skjæveland Gruppen

Dette er bokstavelig talt livsviktig.

Her ligger kronikken. Les den gjerne i sin helhet.
Vegtrafikk gir det Sondre Meland omtaler som en forurensende cocktail av veistøv, sot, metaller, organiske miljøgifter og ikke minst mikroplast. I tunneler samles dette på vegbanen, vegger og tak, og vaskes ut ved rengjøring. Konsentrasjonen av forurensende stoffer er svært høy, og i all hovedsak skylles dette urenset ut i resipient.

4556
Fra Risas arbeid med sedimenteringsbassenget, som vi leverte rør til, i 2015. Bassenget ved Sirdalsvannet består av ig-rør i DN 2400 og er 27 meter langt.

Tiltak må til

I de fleste nye tunneler etableres det systemer for rensing av vannet. Men i de eksisterende tunnelene våre, som for all fremtid vil utgjøre hovedmengden, finnes det så å si ikke.

Vegvann er, som han skriver, en stor kilde til spredning av miljøgifter til naturen.

Det forurensede vannet kan renses ved bruk av et sedimenteringsbasseng, som beskrevet i denne artikkelen fra Haugomfjellene, på fv. 42 ved Sirdalsvannet. Der leverte vi i Skjæveland vinteren 2015 et sedimenteringsbasseng for midlertidig oppbevaring av tunnelvaskevannet. Bassenget består av ig-rør i DN 2400 og er 27 meter langt. Ved vasking ledes det høyt forurensede vaskevannet til sedimenteringsbassenget, hvor det oppholdes i 14 dager, før det slippes ut i vassdraget via strupet utløp. Risa AS utførte arbeidet på oppdrag av Statens vegvesen.

I kronikken peker Sondre Meland på viktigheten av at miljømyndighetene begynner å sette krav om at spredning av miljøgifter via tunnelvaskevann skal minimeres.

Ansvaret må tas

Videre etterlyser Meland forskning og innovasjon, fordi det er krevende å rense skittent vaskevann. Mæland mener vegeierne gjennom sine driftskontrakter må tørre å sette krav til vaskeentreprenørene om at de også skal håndtere og rense vaskevannet.

Vi er enige i at tiltak og forskning må til. I et bærekraftperspektiv er det uholdbart å vaske enorme mengder forurenset vann rett ut i bekker, elver, innsjøer og hav.

Også utslipp av ordinært urenset vegvann er et betydelig problem. Det er bakgrunnen for Skjæveland Gruppens initiativ til etableringen av et pilotprosjekt for rensing av vegvann, i kombinasjon med fordrøyning. Dette ligger i tilknytning til test- og demonstrasjonsfeltet hos Multiblokk, og vegvannet kommer fra en nybygd seksjon av fylkesveg 505.

Her er en artikkel om etableringen av renseanlegget. Prosjektet ble i 2019 tildelt økonomisk støtte fra Forskningsrådet, gjennom Forskningsrådets flaggskip-program for innovasjon. Støtten gjelder et fire-årig prosjekt med partnerne Skjæveland Cementstøperi, Storm Aqua, Leca Norge, SINTEF, NTNU, NIVA og København Universitet.

Montasje fordrøyningsmag for rensing av vegvann MB 15
Fra byggingen av Skjæveland Gruppens flertrinns modulbaserte konsept for forskning på rensing av vegvann.