Utfordrende graving
Gjennom byggefeltet blir grøften bred og dyp. De må ned til 6 meter, og graver hovedsakelig i leirjord. På grunn av veibanens bredde må de gå tett innpå private eiendommer gjennom hele byggefeltet. For å gjøre grøften så smal som mulig, benyttes grøftekasser. Dette øker i tillegg sikkerheten til arbeiderne.
I slutten av oktober 2016 var arbeidene kommet inn til første kvartalet i byggefeltet, hvor vi står ved en kum på DN 2000 x DN 1600, med DN 1200 på sideløpet.
I grunnen på sørsiden av hovedveien ligger en kum med DN2000 tvers gjennom, med et sideløp på DN 1200. Den kummen veier 26 tonn.
– Både frakten og montasjen gikk helt greit. Oddgeir Tjessem hos Skjæveland gav oss god informasjon på forhånd, blant annet om om høyde fra bunn innløp til underkant av kummen. Vi planerte ut på riktig høyde og benyttet mobilkran for å heise den på plass. Med dyktige arbeidsfolk og en god kran, så går ting fantastisk greit, sier Vatland overbevisende.