Trygt og enkelt vedlikehold
Drift er også vektlagt.
– For hver 50 meter, eller mer, plasseres en «hjelpesluk» under rennen. Denne sluken har ikke sandfang, men fungerer som en oppsamling- og videreføringskonstruksjon. Vannet, inkludert partikler, føres ut til en sandfangkum plassert utenfor vegen, forklarer Gjesdal.
– Vi har valgt å ikke ha sandfangfunksjon integrert i Q-Storm systemet, fordi dette medfører store utfordringer i forbindelse med slamtømming. Det er ugreit at en slamtømmebil skal stå i venstre kjørebane for å gjøre jobben, med de omfattende varslingstiltakene dette utløser.
Ved å plassere sandfangekummen i ytterkanten av vegen kan slamtømmebilen stå utenfor vegbanen, på høyre side, og gjør jobben. Her vil varslingstiltakene være enklere og sikkerheten betydelig høyere, utdyper han.
Ristene som beskytter selve rennen er produsert av betong. Disse kan løftes til sides, slik at en får fri tilgang til rennen. Derfor kan en hvor som helst på rennen benytte tradisjonell spyling, på samme måte som spyling av rørledninger.