Låste Gangbanedekket
En faktor landskapsarkitektene la vekt på da de begynte å arbeide for Gangbanedekket, var oppbyggingen. Det var heftige setninger i det gamle belegget. Setninger gir skader på betongsteinene. Derfor beskrev de en grundig og lagvis oppbygning av bærelaget, med flere lag geonett. Nettene mest mulig gjennomgående, slik at hele arealet henger sammen i grunnen.
Ingeniører hos Sweco har prosjektert oppbyggingen og har vært en viktig bidragsytere. Sweco har også deltatt som trafikkplanleggere og prosjektering av va-anlegg.
– Den største belastningen på dekket er vridningskreftene. Vi brukte mye tid på å diskutere dette, og opplevde blant annet å få gode innspill til diskusjonen fra Aage Gjesdal i Skjæveland Gruppen. Multiloc er en solid industristein utformet for å låse dekket. Ved å legge Gangbanehellene i fiskebeinsmønster får vi låst steinen. Inndelingen i ruter med nedstøpte granittblokker gir variasjon og låser igjen dekket, slik at vi unngår forskyvninger, sier Jamie Bell.
Arkitektene arbeider alltid i team, men han har tegnet masterplanen og detaljene på Kollektivterminalen. Aros arkitekterhar forresten tegnet Rådhusplassen også.
– Er dere fornøyd?
– Ja, vi er fornøyd med belegget. Vi setter også stor pris på prosessen og et meget godt samarbeid med kommunens prosjektleder, Arne Jørgensen. Han har vist vilje og mot i arbeidet med å få til en fin plass.