Utbyggerne er det globale logistikkselskapet DHL. Byggherrerepresentantene er godt kjent med bruken av L-element til forstøtningsmurer fra arbeid i Sverige. Ved fraktterminalen på Sola benyttes de i tilknytning til lasterampene. Terrenget heller ned mot rampene, som bygges med ulike høyder, tilpasset lastebiler.
L-element; for letthets skyld
Støpt på mål
L-elementene er levert av Multiblokk. De har not- og fjærsystem på sidene og istøpte løftevaiere. Elementene leveres i ulik bredde, høyde og tykkelse, og som hjørneelement. Massen som legges på den horisontale elementdelen gir stabilitet.
Jo mer vekt som skal tas opp, jo bredere horisontal flate. Her er det først og fremst høyden som har betydning, og den skal være horisontal, selv om arealet heller nedover. Derfor er elementene bestilt og produsert etter spesifikke mål.
L-element er laget for lett montasje
Bilde galleri
Enkel montasje
– Prinsippet er det samme som når du monterer kantstein, forklarer basen, Einar Sele.
– For å få korrekt høyde og plassering benytter vi snor, verre er det ikke.
De har satt elementene på singel.
– Neste gang kommer jeg til å benytte settesand. Da ville det vært enda enklere å rette av grunnen 100 prosent, før vi setter elementene nedpå. Med singel skal det bare ett korn til før elementet står for høyt, og så blir det litt riksing for å få det riktig. Ut over det er dette kjempeenkelt, og med settesand blir det enda lettere.
Bedre enn stedstøpt
– Så du er fornøyd?
– Ja, egentlig er jeg overrasket over at produktet ikke er mer brukt. Vi kunne ha bygget det samme selv, men disse elementene fra Multiblokk er jo mye billigere enn om vi skulle ha stedstøpt. Her tar det litt tid, fordi terrenget heller og vi bruker elementer av ulike høyder. Men også det går fortere enn stedstøp. Og hadde dette vært et helt strekk uten høydeforskjeller, ville det gått superraskt, mener bas Einar Sele.